tisdag 21 juni 2016

21 juni - Världshumanistdagen

Källor;
Humanisterna
IHEU
Wikipedia












Firas på sommarsolståndet, det vill säga årets längsta dag. Dagen har firas sedan 80-talet av humanister, ateister, skeptiker världen över, som ett sätt att upplysa om Humanismen och det ateistiska synsättet på världen.

Gick ju och blev medlem i Humanisterna på Darwin dagen, då jag blev allt för förbannad över allt religion ställer till med.

Jag är trött på synsättet att en högre makt dikterar ens etiska förhållningsregler, lagar, hur man behandlar andra människor, vad man äter, inte äter och vem man får eller inte får ligga med eller den absurda iden om att livet har en annan mening än att leva det.

Jag tycker att det atheism och humanism underbyggd av vetenskapliga empiriska bevis är det enda logiska sättet att se på världen, där man som människa utifrån sin egen intelligens, forskning och allmänt jävla folkvett lär sig hur man ska leva sitt liv och där man agerar och har etiska förhållningsregler som inte baseras på att man likt ett barn efter tandläkaren ska få nån klubba om man uppfört sig väl.

Jag försöker vara en bra människa, eller i alla fall en hyfsad okej sådan och jag gör det utan någon förhoppning om en belöning på slutet.

Nu ska jag jobba, på återseende.

Uppdatering;






















Som ett brev på posten, fick jag denna bok häromdagen och tänkte förkovra mig lite medan jag tvättar och lever det tråkiga enda liv jag har.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar