torsdag 9 juni 2016

9 juni - Internationella arkivdagen

Källor;
ICA.org
internationalarchivesday
Temadagar





...men Ellen, arkivens dag firas ju den 12 november, kanske du sitter och tänker! Och ja, det gör den ju, men bara i de nordiska länderna och eftersom jag inte hittade något annat extraordinärt spännande att fira idag så kör jag på den internationella dagen.

Det verkar för övrigt vara ett lite känsligt ämne från båda håll, då de nordiska länderna gick till FN och ville ha en arkivdag och ICA tyckte om idén, snodde den och bytte datum, eller låtom oss se vad de själva säger om det;

Här har vi då Arkivens dags sida av saken;

"De nordiska länderna drev frågan om en gemensam internationell Arkivens dag med FN-status vid ICA – International council on archives konferens 2004. ICA drev frågan vidare men dagen fick inte FN-status. Från 2009 firas därför en internationell arkivdag den 9 juni, det datum då International council on archives grundades 1948."

..och ICA;

"At the international Congress in Vienna in 2004, the 2000 participants adopted a resolution requesting the United Nations to create an International Archives Day. Some countries had already decided to have a national archives day, to raise awareness of the general public and the decision-makers about the importance of archives...This was an excellent initiative, but these are not the only archives that are at risk and in need of attention...This is the reason why the ICA decided at its Annual General Meeting in November 2007  to launch the International Archives Day by its own, on the 9th of June. The date was obvious: on the 9th of June 1948, the International Council on Archives was created under the auspices of the UNESCO."

Ordet arkiv kommer från latinet eller grekiskan och betyder regeringsbyggnad eller ämbetsbyggnad, jag är inne på Nationella Arkivdatabasen och ströklickar mig runt och tänker att Libris är lättare och att jag är sjukt mycket bättre på den, men vet inte riktigt vad det är för arkiverade papper jag är ute efter, hittade folk med mitt efternamn från 1800-talet, de föddes, det hade jag aldrig anat! 

Tänker i vilket fall fira...genom att titta på ett avsnitt av Arkiv X, det är den ambitionsnivån jag har idag,  

Uppdatering;

Så jag tittade på det ökända incestavsnittet "Home" och det var inte fullt så läskigt som jag minns det från barndomen, kanske ska börja se om Arkiv X, kanske hitta någon lista där man slipper se aliengrejorna och kan bara fokusera på "freak of the week"

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar