onsdag 11 maj 2016

11 maj - Chokladbollens dag

Källor;
Temadagar
Kultursmakarna
Wikipedia








Kan ju först börja med att säga att bilden ovanför kanske inte riktigt är representativ - riktiga chokladbollar har förutom kurvor också kokos. Men det var det bästa jag kunde hitta.

Chokladboll är tydligen ett bakverk som delar upp folk i två grupper, de som säger chokladboll och de som är dumma i huvudet.

Jag minns min barndom, då det kanske inte var så mycket chokladboll, som chokladbollssmet direkt ur skålen och en mage som aldrig slutade verka, luncher med min far på "köttbullekällaren" med ögonen naglade mot kontradiktorisken och en längtan efter det bruna guldet.

Läser på om chokladbollar och ser att ordet kom med i SAOL först 2006 och suckar högre än en prao med arbetsuppgifter.

Jag tänkte fira genom att äta en chokladboll, klappa mig på magen och vara förbaskad nöjd!

Uppdatering;

Jag har fröjdats i ungdomens dar;





















Först en delicato....





















...och sen en pärlboll! Kan ju lätt säga att delicaton vann, ganska hårt!

Sen har jag spelat Boule med facket så det är till och med chokladboulens dag.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar