lördag 14 maj 2016

14 maj - Teckenspråkets dag

Källor;
Sveriges dövas riksförbund
Göteborg.se
SVT






Firas den 14 maj till minne av riksdagens beslut samma datum 1981 att erkänna teckenspråk som dövas första språk. Tidigare var döva tvungna att lära sig "tecknad svenska", vilket innebar att man skulle prata grammatisk korrekt svenska och samtidigt teckna orden.

Jag ville läsa teckenspråk istället för tredje språk när jag gick i sexan, men det var tvunget att vara ett visst antal elever för att det skulle gå igenom, så blev franska och sedan extraengelska, med killarna bus.

Använder lite teckenspråk i vardagen, det är väldigt behändigt när man inte ska prata allt för högt på biblioteket och gärna vill håna sina kollegor utan att låntagarna förstår. De mest använda orden är "duktig" och "stackars".

Tänkte fira genom att titta på lite eminenta videos;


(För övrigt inspelad efter önskemål från mig, ge mig mina kändispoäng!)

















och naturligtvis;



















/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar