onsdag 13 januari 2016

13 januari - Tjugondag Knut

Källor;
Wikipedia
Nordiska museet
Sydsvenskan 













Försöker prioritera att fira svenska högtider, temadagar eller liknande. Tänkte fira tjugodag Knut, trots att den som de flesta högtider har med religion att göra.

Tjugodedagknut firas tjugo dagar efter julafton och nu för tiden innebär den att man slänger ut julgranen, äter slattarna av julgodiset, slaktar sitt pepparkakshus och plockar ner dekorationerna. När jag var liten uppskattade jag dagen desto mer, mest för att man fick äta det eftertraktade pepparkakshuset (eller i vilket fall framsidan som man inte redan hade nallat på).

Tjugondagknut eller Tjugondedag jul firas till minne av Knut Lavard en dansk prins som blev dödad av sin kusin för att denne tyckte han hade för stor chans att ärva kronan. Kusinen Magnus blev inte heller han kung utan senare Knuts son Valdemar som tyyyp myglade sig in hos påven och fick fassan helgonförklarad sisådär 30 år efter hans död, utan mirakel och hela tjottablängen...

...men, men.

Jag har firat Tjugondag knut genom att slänga ut julen, eller som i mitt fall - källsortera.

Har slängt kartonger som mina skålar kom i och även min gamla kaffebryggare nu när jag köpt mig en ny julklappsbryggare. Har även plockat lite med julpyntet på jobbet och kännt hur ofantligt skönt det är att ha det opyntat.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar