fredag 15 januari 2016

15 januari - Tulpanens dag

Källor;
Blomsterfrämjandet
Odla
Temadagar
















Tulpanens dag instiftades av Blomsterfrämjandet 1989 och förutom att de vill kränga tulpaner ska man fira att våren är på väg (really?!).

Har spenderat morgonen med att försöka googla fram om tulpaner är giftiga för katten, samt förbanna livet orättvishet som innebär att jag måste gå upp även idag.

Har kommit fram till lite tvetydigheter, enligt INTERNET!!! så är i vilket fall löken giftig, men har för mig att bland annat Knugen sagt att han namsat tulpaner och han är la inte hårdare än katten?

Kan i vilket fall inte ha växter hemma, då jag nästintill har röda fingrar och Belse cirkulerar dem likt en haj och mördar dem blad, för blad samtidigt som hon tvinnar sina morrhår och snurrar sin monokel i sadistisk glädje.

Får se hur firandet kommer att yttra sig, ska släpa mig till arbetet nu.

Uppdatering;

Så jag har jobbat jobbet och gått på tulpanjakt.

Hade en vision om att jag skulle köpa tulpanfrön, bli Botanist-Anarkist och sprida dem under natten likt klamydia på ett äldreboende...meeen...

Smög runt i stadens blomsterbutiker och mathandlar i min jakt efter säd, men icke då, så jag samlade mod till mig och gick till en blomsterbutik och frågade. Hon tittade dömande och frågade vad jag menade och pekade på några schyssta lökar i en kruka och det var så jag blev varse om att tulpaner är öhmm...lökblommor (vilket jag förvisso hade kunnat räkna ut, men vem fan vill kasta lök runt grannskapet i skymningen?)

Letade desperat vidare och kom på att det inte finns tulpanfrön i min närhet och att jag mesig som jag är, inte vågade gå tillbaka till snorket med lökarna. Så har skamset nog köpt en bukett och det känns som mantel slutade fladdra i vinden och tulpanernas hämnare falnade lite.


Jag saxade dem (utanför ytterdörren i tystnad för att inte väcka kattens intresse) och satte dem i vatten.





















På den hetaste platsen i hemmet, Nu får vi se om de tar sig.



/Ellen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar