måndag 18 januari 2016

18 januari - Thesaurus day

Källor;
Days of the year
Time and date
Dates about traveling the world








Idag är det "Thesaurus day" vilket är en dag som inte handlar om skräcködlor utan synonymer, en Thesaurus är en synonymordbok, vilket i dagens högerklicksfuskande nästan börjar bli överflödigt.

Jag har firat dagen genom att vandra i kunskapens korridorer och försökt hitta synonymer på ofantligt många ord jag använt, till öhmm...glädje för mina kollegor. De få gånger jag har använt en synonymordbok var när jag pluggade och behövde mer exakta ord för det jag försökte få fram i myllret av akademiska.

Jag anser dock att synonymer är ett sätt att berika vad som ibland kan kännas som ett trött och allt för bekvämt ordförråd, man använder samma ord i samma konstellationer tills färgen torkar och korna beger sig hemåt.

Förändring förnöjer och firandet likaså.

/Ellen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar