tisdag 2 februari 2016

2 februari - Internationella våtmarksdagen

Källor;
Temadagar
Regeringen
World wetlands day

Bild;
Geocaching










Idag är det våtmarksdagen, inte att förväxla med Fitta som i och för sig betyder våt ängsmark. Har firat dagen genom att vara blöt på torra land, både fysiskt och mentalt. Var inne och sökte i databaser efter wetlands och vet nu mer än jag gjorde innan. 

Det finns träsk och det finns myrar, det finns marskland, det finns mossar och det finns för fan Bockstensmannen! Men våtmarkerna håller på att torka ut, inte av sig själva utan av människan (surprise, surprise!) åverkan. De dikas stadigt ut för att ge plats för mer skogs och odlingsmark och till följd av detta hotas flertalet djur av utrotning.

Idag anammar jag min inre Bockstensfitta och konstaterar att våtmarkerna måste räddas!


















"-Funderar du på att bygga våtmark, Gör det, det är jättekul att ha våtmark"

Har hittat den bästa informationsfilmen (med den skönaste våtmarksägaren) om att anlägga våtmark jag någonsin sett. Jag satt och kollade upp viktig info om hur själva intresseanmälan går till. 

Blev helt enkelt SJUKT sugen på att anlägga en våtmark och sen kom jag på att jag inte äger någon mark. men om DU gör det eller din Moster, hennes flickväns Morbror eller vem som helst, anlägg för fan en våtmark!

All info finns i ovanstående filmsnutt som även om du kanske är en torris var den förvånansvärt beroendeframkallande.  

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar