onsdag 24 februari 2016

24 februari - EBM-dagen

Källor;














Så EBM eller Electronic body music är en elektronisk musikgenre, den kan beskrivas (enligt wikipedia) som "maskinestetisk" och dansvänlig elektronisk musik nära besläktad med electroindustri. 

Begreppet EBM myntades av Front 242:s frontman för att beskriva Kraftverks album "The Man-Machine" och därför firas EBM dagen 24/2 (alltid lika fyndigt). 

Jag firar med att minnas min ungdom på olika Synthhak, en ständig längtan efter att få slippa dansa, mycket hängande i hörn krampaktigt hållandes en öl, mycket hånfulla kommentarer om mina klädval samt en önskan om att hångla.

Jag tänkte fira dagen med att lyssna på EBM, hittade en passande playlist (känner ju faktiskt igen väldigt mycket) och se om jag har större förkärlek för tyska denna omgång. 


Uppdatering; 

Jag har jobbat jobbet med kraftverk i bakgrunden och lite annan rumsren EBM och sen har jag efterjobbat med öl och andra drycker och nu ska jag till sängen. 

/Ellen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar