måndag 22 februari 2016

22 februari - Alla scouters dag

Källor;
Wikipedia
Temadagar
Scouterna.se

Bild;
Gammal grynig bild på mig och en beundrare, om jag inte missminner mig så var det ett läger av ensidig kärlek och många obekväma situationer...såsom denna







Alla scouters dag, World thinking day eller Founders day, kärt barn har många scouter. Dagen firas (hör och häpna?!) på Robert Baden-Powell och Olave Baden-Powells födelsedag, de var gifta, fyllde år på samma dag och grundade Scoutrörelsen.

Jag var scout, från första till nionde klass. Jag vann scouttävlingar, jag träffade Kungen, jag reste tält, byggde eld, paddlade kanot, sprang stafett i skogen och gillade inget av det särskilt mycket. Ibland undrar jag varför jag var med i rörelsen så länge som jag ändå var, fick till och med ett scoutnamn och slutade inte i scouterna förrän jag började gymnasiet och skaffade mig annat att göra.

Det var väl kanske inte så mycket fel på scouterna i sig, det var nog mest folket i min kår som inte förstod mig och jag som inte hängde med i de sociala spelreglerna.

Jag lärde mig ändå ganska mycket, jag var den enda som kunde sätta upp tält när jag senare åkte på festival, jag kan faktiskt göra upp eld med pinnar och jag skulle la överleva i en skräckfilm snäppet längre än andra stadsbor.

Tänkte fira genom att lyssna på scoutsången...här framförd av Mimikry, vilket gör allt mycket bättre.



















Sen ska jag smygöppna;






















Knopboken, innan jag ger den till syskonbarnen.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar