söndag 21 februari 2016

21 februari - Modersmålsdagen

Källor;
Wikipedia
Unesco
United nations

Bild;
United nations






Idag firar jag mitt modersmål, som i mitt fall är svenska eller om vi ska snäva in oss ytterligare kan vi ju säga norrländska. Dagen instiftades av Unesco 1999 och firade första gången år 2000, den är till för att påminna om att alla människor ska har rätt att tala, skriva och läsa sitt modersmål, vilket inte är eller har varit en självklarhet runt om i världen.

96% av jordens språk talas av 4% av världens befolkning och många språk är på väg att försvinna.

I Sverige finns det fem nationella minoritetsspråk;

Finska
Jiddisch
Meänkieli
Romska
Samiska

och även Svenskt teckenspråk som bör ha den ställningen.

För att ett språk ska klassificeras som nationellt minoritetsspråk måste det uppfylla vissa villkor;

"Två villkor måste uppfyllas för att språket ska få ställning som nationellt minoritetsspråk. Det ska vara ett språk och inte en dialekt. Det ska ha talats kontinuerligt i Sverige i minst tre generationer eller ungefär hundra år. Det är inte alltid så lätt att avgöra om ett språk svarar mot dessa kriterier. I praktiken finns också ett tredje villkor, nämligen att språkets talare själva önskar att språket ska få ställning som nationellt minoritetsspråk"

Jag kommer fira dagen genom att läsa Språktidningen, titta på gamla filmer av mig själv där jag har en heeelt annan dialekt och såsom nu skriva på mitt modersmål, tänkte även gå ner till affären och tala på mitt modersmål.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar