söndag 10 april 2016

10 april - Bulle med bulle dagen

Källor;
Helsingborgs Dagblad
Visit Helsningborg
Expressen
















Har hört talas om detta "bakverk" tidigare och inte riktigt förstått om hela bakverket är ett skämt eller om det faktiskt går att köpa på bagerier och hur pass gott det är. Jag gillar chokladbollar, jag gillar frallor, så vad finns egentligen att ogilla med en "Bulle med bulle"?

Fast iofs så gillar jag senap och lakrits också, men kombon kanske inte blir strålande.

Här kommer en instruktionsvideo om hur man tillverkar sin alldeles egna Bulle med bulle, tänkte att jag noga skulle följa den. Trots att alla kommentatorsfält ger andra möjliga alternativ, såsom att gröpa ut botten och trycka in en chokladboll, göra ett snitt, mosa in den och sedan trycka ihop själva frallan, jag får se vilken metod som verkar smidigast.

Sedan finns ju hela chokladboll VS arraksbollen diskussionen som också verkar väsentlig.


















Bulle med bulle kommer från Skåne, förmodligen Helsingborg eller Landskrona, det första belägget för Bulle med bulle ska var från 40-talet.

Som utböling och nybörjare tänker jag ta lagen i egna händer och se vad jag hittar nere på affären och vilken anda som faller in, om jag får ett bulle med bulle ögonblick helt enkelt.

Uppdatering;

Var i affären i godan tid, det fanns en delicatoboll kvar den låg gömd och ihopklämd och bara väntade på mig, sedan fanns det tre frallor kvar i en påse, du vet de där frallorna som någon plockar till sig själv och sedan ångrar sig och bara skiter i.





















Så jag namsar bulle med bulle och det är faktiskt sjukt gott, detta kommer bli en klassiker!

Körde kombon ett bett, lite hjälp av kniv, trycka ihop chokladbollen och sedan möla, få chokladboll på fingrarna, reflektera över att det ser ut som bajs, skrocka över hur mogen man är. äta det och nu äta bulle med bulle.

/Ellen

1 kommentar: