lördag 23 april 2016

23 april - Världsboksdagen

Källor;
Wikipedia
Unesco
Författarcentrum
















Idag ska jag fira genom att slinka ner på invigningen av mitt bibliotek, som mycket välplanerat har valt just denna dag. Tänkte äta gratis mat, mingla lite samt njuta av bristen på arbete, omgärdad av böcker.

Världboksdagen är en temadag instiftad av UNESCO 1995, idén kom ursprungligen från Katalonien där man 23 april firade Sankt Görans dag genom att ge någon man tyckte om en bok i gåva och få en ros tillbaka.

Tänkte även poängtera att när man skriver Världsboksdagen så blir det felstavat och vill rättstava till "Vagabondage" vilket var ett ord jag fick googla lite på. Tänker att Vagabond och bondage är två saker man inte hör särskilt ofta i samma sammanhang. En fastbunden vagabond? en vagabond som inte får vagabonda? men kom fram till att det är det en vagabond ägnar sig åt den har ett vagabondage.

Det är ju även German beer day idag, så får se om jag kan klämma in lite firande av det också,

Uppdatering;

Kollade på bandklippning, lyssnade på tal, pratade med kollegor och åt äpple. Världsboksdagen firades! Sen blev jag sketen på av en mås, åt brunch och letade tysk öl, hittade ingen tysk öl och besvikelsen var inte överväldigande stor.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar