onsdag 13 juli 2016

13 juli - Pommes frites dagen

Källor;
Days of the year
Punchbowl
National day calendar



Tänkte fira genom att äta Pommes frites, förmodligen till lunch!

Uppdatering;

Det bidde inga pommes till lunch, det bidde kaffe.

Jag ska iväg och konversera med en polare över lite cider, på den nya Ciderian och tänkte att de möjligtvis skulle kunna ha pommes, eller så köper jag på vägen hem och mölar som mölarens mindre kända syster Mördaren.

Dock är pommes en spik i den nya kistan, då jag hade tänkt gå och bli en beefcake och skaffa mig tvättbräda, men det kan jag alltid börja med imorgon.

Läser på lite om fritsen och kommer på att kärt barn har förbannat många namn och att vi i Sverige har gått efter den franska versionen "pommes frites", istället för amerikanska "french fries", som kommer från när jenkarna var stationerade i Belgien under första världskriget och gjorde det de gör bäst...respekterar andra människors kulturer och har koll på geografi.

"Some people believe that the term "French" was introduced when British and American soldiers arrived in Belgium during World War I and consequently tasted Belgian fries. They supposedly called them "French", as it was the local language and the official language of the Belgian Army at that time, believing themselves to be in France."

Ska kila och leta upp vän och pommes.

Uppdatering;

Vi hittade inga Pommes på stället som ironiskt nog hette Pom Poms, kändes som de borde kontakta någon med marknadsföringsutbildning och lansera pompompommes, meeen det har jag la inget med att göra.

Vi gick vidare och fick;

















Men sen kom han tillbaka och av outgrundlig anledning, som enligt vännen var min begynnande beefcakeighet, gav oss;


















Meeer Pommes! Så jag är mätt som ett as och dagen har synnerligen firats!

In i dimman kamrater!

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar