lördag 16 juli 2016

16 juli - Världsormdagen

Källor;
Calendarlabs
Cute calendar
Days of the year











Så, ormar!

Ett djur jag typ inte har något förhållande till, är inte rädd, är inte fascinerad, är ganska likgiltig till ormar, lite som spindlar. Vilket är typ udda för att vara mig, brukar ha starka åsikter om allt från hur man skär grönsaker till vad jag tycker en ska göra för att världen ska bli en bättre plats.

Läser på lite om Herpetofobi/Ophidiophobia och ser att Wikipedia hävdar att var tredje vuxen har fobi för/ är rädd för ormar. Vilket i sin tur gör ormfobi till den vanligaste fobin i världen. Vilket jag inte visste, var övertygad om att det måste vara spindlar eller höjder.

I Sverige finns det tre ormarter; huggorm, snok och hasselorm sedan finns det en ödla som ibland kallas för kopparorm. Alla Sveriges ormarter är fridlysta och av dem är det bara en som är giftig, nämligen huggormen, och där är det knappast dödligt.

Efter att genom åren tittat på hundratals dokumentärer om farliga djur runt om i världen så kan jag från min hjärnbalk haka fram lite tips och råd till er som är ormrädda.


  • Provocera inte ormen
  • Försök inte fånga ormen
  • Sträck dig inte in i mörka hörn i skjul
  • Bo inte i Australien
  • Bind ett tryckförband ovanför ormbettet 
  • Undvik att röra lemmen
  • Sök läkarvård

Fortsätter att läsa på om ormar och ordet "snake" kommer från det "gammelengelska" ordet "snaca" som kan härledas till bland annat det svenska ordet "snok" som betyder typ att smyga, kräla eller sneaka.

På tal om orm, så kan "Ormen" även vara ett smeknamn till mig, från bland annat kollegor och vänner, då jag likt en orm, äter sällan och då väldigt mycket. 

Det finns ungefär 2900 olika ormarter i världen och av dessa är cirka 60 vattenlevande. 

Tänkte fira världsormdagen genom att titta på lite dokumentärer!

Uppdatering;


Det bidde inga dokumentärer, det bidde den eminenta filmen Snakes on a plane, så många ormar, så lite plats. Inte en död sekund osv. Nu ska jag dra ut i natten, likt en kobra i motljus.


/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar