fredag 22 juli 2016

22 juli - Världshjärndagen

Källor;
World federation of neurology
Anyday guide
wanri.org














Så, firas på den dagen då "The World Federation of Neurology" etablerades 1957, dagen har firats sedan 2014 och årets tema är den åldrande hjärnan.

Är så trött så, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med dagen, tänker att jag ska bege mig till jobbet, svepa miljontals koppar kaffe, sortera miljontals böcker och samtidigt aktivera min allt äldre hjärna,

På återseende.

Uppdatering;

Har spenderat dagen med att fördriva tid på jobbet, då ett bibliotek under sommaren är lika tomt som mitt danskort.

Har jagat pokémons med kollegorna, har hetsat på folk böcker och har läst på lite om den åldrande hjärnan och informerat folk.

Hjärnan mår bra av utmaningar och att utvecklas kognitivt, det plus kost och kondition (och naturligtvis det förrädiska genetiken) motar alzeimers i grind.

Har firat min hjärna med motion och pratat sönder vännens med hur hjärnan min ställer till det. Nu vidare till nya äventyr med andra vänner och en längtan efter livet.

Uppdatering;

Kom på ett klassiskt uttryck min far alltid använde sig av;

"Slå honom i huvudet det är där han är dum"

Nostalgi!

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar