lördag 30 juli 2016

30 juli - Pocketbokens dag

Källor;
Allt för föräldrar
Days of the year
Facebook













Dessa pocketböcker! Jag har sedan mitt tillträde i de litterära rummen som ändå är bibliotek kommit att nästintill förakta pocketboken. Det är något av en slit och släng vara, en köper den för att dra till stranden, läsa i badkaret eller på toaletten, kvaliteten är bristfällig osv.

Pocketböcker fungerar...om en köper dem till sig själv.

Spenderar mina dagar med att titta på biblioteksböcker i pocketformat som någon bestämt sig för att bada med, ta med till stranden eller bara generellt misshandla. När det gäller rejält inbundna böcker verkar folk ha liiite mer respekt, men pocketböckerna, herre min je och min Janne! Min kollega hittade en salamiskiva som bokmärke i en pocketbok en gång.

Sedan är kvaliteten bristfällig, så när böckerna når en viss tjocklek...typ såsom Dan Browns daVincikoden (som jag fått skäll av låntagare för att alla pocketexemplar har blivit gallrade) är för tjock för att ges ut som pocketbok, den pajar efter 3 utlån, dels för att människor inte värnar men även för att bindningen är kass.

Jag tänkte fira pocketbokens dag, genom att köpa en Nora Roberts på Hemköp och se vad grejen med hennes böcker egentligen är.

Uppdatering;

Det bidde ingen Nora Roberts, det bidde tåglitteratur tills på onsdag och resan till Moderlandet.





















/Ellen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar