torsdag 28 juli 2016

28 juli - Världshepatitdagen

Källor;
Temadagar
World hepatitis alliance
Wikipedia








Uppmärksammas på Baruch Samuel Blumbergs ( som upptäckte hepatit b viruset) födelsedag! Jag tänkte uppmärksamma dagen genom att som vanligt läsa på, informera mina allt mer uttråkade kollegor och vänner.

Ungefär 500 miljoner människor världen över lever idag med hepatit B eller C (finns även A, D, E och G) och enligt WHO vet ungefär 95 % av dessa inte om att de har hepatit.

Hepatit är ett grekiskt ord som betyder leverinflammation och det är typ det som hepatit är, av olika anledningar, såsom olika typer av sjukdomar, smittad mat, blodsmitta eller alkoholism.

Ni hittar böcker om hepatit under V (medicin) e (allmänmedicin) b (särskilda sjukdomar) a (infektionssjukdomar) dvs böcker om hepatit ska stå på hyllplats Veba.

Jag tänker att jag börjar dagen med att göra ett quiz och fick...Alla rätt!

Som blodgivare, kollas jag regelbundet för typ allt och då även alla former av hepatit, i vissa landsting ingår hepatitvaccination i det allmänna vaccinationprogrammet. Vet av mitt läckra ärr på rumpan att jag i alla fall har en vaccination mot TBC, får höra med moderskapet.

Nu tänkte jag jobba jobbet, informera om hepatit och dricka kopiösa mängder kaffe.

Uppdatering;

Det blidde kaffe, det blidde utbildning av uttråkade vänner och det bidde tvätt, allt är så jävla rent nu va! Jag pratade med Moderskapet och jag verkar tyvärr inte vara vaccinerad mot hepatit, kanske ska köra en, då jag är ohyggligt för vaccinationer.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar