torsdag 14 juli 2016

14 juli - Shark Awareness Day

Källor;
Days of the year
Marine science today
Ibitimes













Haj!

En av mina många löjliga rädslor är hajar, har haft den sedan jag var liten och fick då ibland panik i badhuset eller till och med i badkaret trodde att hajarna skulle vara där med sina vassa-vassa tänder.

Har aldrig varit i närheten av en haj eller sett någon, förutom på TV då, men så fort det sker så smyger sig fötterna på något slags magiskt sätt upp från golvet.

Shark awareness day eller öhmm...Hajmedvetenhetsdagen är till för att hajarna (som de flesta djur verkar vara) är hotade av människan som gillar att döda dem på random, koka soppa på en fena, käka upp deras krubb eller bara lite muntert förpesta deras naturliga miljö.

Jag tänker att jag firar genom att läsa på lite och den göddar ner mig med fötterna ovanför golvet och kollar på lite dokumentärer.

Uppdatering;

Så jag tittar på den här spektakulära dokumentären!




Var tvungen att ha en tekokarpaus och begrunda livet, så jag passar på att uppdatera lite. Dokumentären handlar om hajfensfiske och är riktigt ryslig och alla borde se den.

Jag som, tja, inte djurvän, för jag tycker djur är obehagliga för det mesta (förutom sälar och katter då) har lite battlats med min irrationella rädsla för hajar vs mitt etiska ställningstagande att inte äta andra djur.

Men om jag skonar laxen, varför är jag lite skeptisk till hajen? Kan ha att göra med tänderna, men läst på lite och sedan 1580 (femtonhundraåttio?!) - 2011 var det 2463 bekräftade hajattacker, vart av 471 av dessa hade dödlig utgång.

En kan jämföra det med att lejon eller tiger dödar runt hundra människor per år och de vill ju alla rädda, kommer ni ihåg fucktard tandläkaren som sköt lejonet Cecil för drygt ett år sen.

Krokodiler dödar runt 1000 pers varje år, kor sparkar ihjäl 20 pers och flodhästar runt 3000 människor om året. Så min rädsla är obefogad, hajar är awesome.

#inteallahajar

/Ellen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar