fredag 15 juli 2016

15 juli - Tornedalingarnas dag

Källor;
Wikipedia
Svenska Tornedalingarnas riksförbund
Minoritet.se















Tornedalingar är en minoritet i Sverige och;

"bor främst i de nordliga kommunerna Kiruna, Pajala, Övertorneå, Haparanda och Gällivare.
De allra flesta i Pajala kommun, där också kulturlivet är mest aktivt. Alla kallar sig inte tornedalingar, de som bor i Kiruna och Gällivare är mer benägna att se sig som Malmfältsbor och andra känner sig mer hemma med termer som lantalaiset eller kväner"

Tornedalingar pratar meänkieli som tidigare kallades Tornedalsfinska och är klassat som ett minoritetsspråk, om man ska hårddra det och inte vara språkforskare så kan det beskrivas som en finsk dialekt som skiljer sig från "standardfinska i bland annat i fonologi, morfologi, syntax och lexikaliskt."

Meänkieli har dessutom många svenska låneord och viss påverkan från svenskan.

Som de flesta andra minoriteter i världen har Tornedalingarnas kulur och språk försökts att utplånas, bland annat med hjälp av riksskolor där endast svenska undervisades och eleverna inte ens fick prata meänkieli på rasterna.

Min första erfarenhet av Tornedalingarna var när jag läste "populärmusik från Vittula, vilken för övrigt fortfarande står i min bokhylla;






















Tänkte att jag skulle fira genom att börja läsa om den och läsa på lite mer!

Men först ska jag träffa vän, prata skit, krossa allt och vinna fredagen!

(Senaste nytt i beefcakebranschen, så har jag flängt runt på jobbet i jakt efter 771 saknade böcker, hoppat upp och ner med kollegorna klappat händer och skanderat HATA ALLA MÄN, tänkte börja säga att hat och stöld byggde denna kropp)


Uppdatering;

Men se på fasen, är det inte Tornedalens flagga som vajar på Gustav adolfs torg!
















/Ellen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar