onsdag 27 juli 2016

27 juli - Sjusovaredagen

Källor;
Nordiska museet
Wikipedia
DagensNyheter











Sjusovare är ett uttryck som används lite för sällan. Sjusovaredagen var med i svenska almenackan fram tills 1901 då den...ja, togs bort. Som det mesta som händer innan 1900-talet så har det med religion att göra.

Så sju stycken kristna gömde sig/blev inspärrade i en grotta, sov i tyyyp 200 år och vaknade och trodde det var dagen därpå, känns som det lättaste sättet att bli helgon på.

Många hittepå gäller på sjusovaredagen, bland annat om man  sover länge på morgonen just idag så ska man sova i sju år till, alternativt bli trött i ett år eller om det regnar idag ska det regna i sju veckor till.

Jag har firat genom att jobba och sedan dansa den spektakulära ex-dansen, där en utbyter ägodelar med varandra.

Sen regnade det, så det kommer la antagligen göra det i sisådär 7 veckor till, lycka till på din stundande semester Ellen! Jag sov dock inte särskilt länge imorse så kanske för en gångs skull skulle kunna undvika att vara trött i år och så, den som lever den lär.

Uppdatering;

Så det vräker ner och jag känner att de nästa sju veckorna kommer bli hårda. De sa på jobbet, "Men Ellen, du giiiilllar ju ändå inte sol", kanske jag inte gör, jag gillar uppehåll, skugga och bäss, utan jacka väder gillar jag...men nu är det la försent.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar