torsdag 13 oktober 2016

13 oktober - Världssyndagen

Källor;
Wikipedia
Days of the year
Time and date
















Firas den andra torsdagen i oktober och är till för att uppmärksamma ögonhälsa, så jag passar på att läsa på lite, dels om ögon men även om när en ska söka hjälp.


"Man ska söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om
  • synen plötsligt förändras
  • ögat blir rött samtidigt som man får en synförändring
  • ögat blir rött samtidigt som man får blåsor i ansiktet
  • man blir ljuskänslig
  • man får värk i ögat
  • man får in skräp i ögat som man inte kan skölja bort själv."
Jag har ju opererat mitt ena öga och har nu börjat få värk i det andra, undvek att söka hjälp där ett tag, blev feldiagnostiserad och var tillslut tvungen att operera det, så sök hjälp, stå på er och tänk på hur viktig synen är och hur mycket en fungerande syn underlättar i vardagen. 

Jag ska även spendera dagen med mitt nya skötebarn, dvs de tillgängliga medierna a.k.a talböckerna. Tänkte att jag ska börja det långa arbetet med att långsamt, långsamt expandera avdelningen.

Men först kaffe och mycket av den varan!

Uppdatering;

Jag hjälpte till att fixa lite med skrivaren som vi skriver skivettiketter på, så kanske kanske kan räknas som firande. Sen fick jag någon jävla idé om att färga ögonfransarna och om man vill bevara sin syn kanske min naturliga klumpighet och färg som jag gång på gång körde in i ögat inte är särskilt bevarande av världssynen.  

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar