lördag 29 oktober 2016

29 oktober - Internets dag

Källor;
Days of the year
Temadagar
The internet day
















Så 29 oktober 1969 ägde den första internet överföringen rum och dagen är således given!

Tänkte fira genom att copypastea min teknologiska historia från en annan blogg jag hade en gång i tiden;


"Jag vet att jag var hemma hos nån barndomsvän, som hade en dator med Paint. Jag blev så ohyggligt imponerad så det enda jag ville var att ha hem en dator så även jag kunde använda det där magiska Paint, med mer färger än mina kritor och när man suddade så försvann ALLT inte bara blev mindre synligt och förstörde resten av mina "mästerverk".

Så min Far, "foglig" som han är fixade en dator, den var grå, för det är hightech, men när jag startade den så förstod jag att det inte bara var chassit som var det. Min Far hade nämligen köpt en svart-vit dator på loppis, vilket lite förstörde mina chanser till en tillfredsställande upplevelse av Paint.

Men jag datade, målade mina "mästerverk" i alla nyanser av grått, till och med mer än femtio men med mer oskyldiga motiv. Vi sparade på disketter, saker jag och syrran skrev på den magiska maskinen, det roligaste var att ändra typsnitt, till något helt konstigt samt lura varandra genom att använda windings som var helt uppåt väggarna och som jag fortfarande inte förstår ett jota av.

Jag vet inte riktigt vad vi använde den datorn till, förutom den häftiga med att det man skrev var på skärmen och sen kunde man öppna det igen och det stod exakt samma sak. Ganska häftigt, tyckte jag och jag tror att syrran hade samma upplevelse av det. Hon skrev på nåt slags hemligt dokument en gång som var lösenordskyddat, så när man öppnade det så var det en halvsida av obegriplig kod som man var tvungen att lösa innan man kunde tillgodose sig materialet.

Jag satt och stirrade mig blind på dessa tecken, om det fanns google, så skulle jag säkert ha googlat det men altavista var ju inte ens coolt då och vi hade inget internet. Men jag försökte lösa syrrans schiffer i säkert en vecka innan hon berättade att mysteriet var att jag skulle scrolla ner tre sidor, så var den heliga texten där, som för övrigt inte ens var säkert hemlig eller ens intressant.

Sen var det där med internet, syrran tog med mig till stadsbiblioteket där de hade internet. Jag förstod inte riktigt, trodde datorn var skärmen, vilket när jag tänker tillbaka på det vore ganska troligt och som mac powerbook senare i livet mindfuckade mig på.

Men på Stadsbiblioteket så visade syrran mig Aftonbladets chatt och gav mig rådet att jag skulle lära mig att skriva snabbat annars tröttnade killarna på att prata. Så jag pratade med killar eller iofs när jag tänker tillbaka på det så tror jag att de var män/gubbar och jag låtsades vara äldre än vad jag var och samtalen verkade alltid dra åt det sexuella hållet vilket det tydligen alltid gör.

Sen -98 så fick Moderskapet en "kommundator" som så många andra, eller fick och fick men, det fanns en dator hemma, som man fick använda en timme efter klockan sex var dag. För efter klockan sex så kostade det mindre med modemet. Minns att jag hade blivit totaltorsk så en serie på TV, så mkt att jag åt min mat framför Tv:n medan de andra åt i köket, så min tid på internet använde jag till en början åt att ladda ner bilder från den serien som tog oändligt lång tid att få ner till datorn till och börja med. Sen så började jag skriva ut dem och samla dem som bokmärken, hade något slags block och tog slut på allt bläck i skrivaren.

Sen så kom Lunarstorm och då droppade jag serien för att hänga där och där började min första så kallade blogg, detta var 2000 och då hette det lunardagbok vilket var spännande för jag kunde se vem som hade läst vad jag hade skrivit och om jag ville så kunde jag på mitt pubertala subtila sätt hinta om saker, vilket jag brukar skratta gott åt nu för tiden. Jag kopierade nämligen alla mina inlägg, typ över 400 eller nåt till ett worddokument när jag slutade med lunar. men det kändes spännande och alla gjorde det och nu låter det som jag skriver om knark.

Sen var det helgon, den gamla klassikern, där jag mer än en gång fick erbjudanden om att sälja mina skor. Men då var det lite mer nischat, vi var lite svårare, lite mer alternativa, lite bättre helt enkelt. Sen levde jag i min internetvärld, det fanns inte facebook när jag gick i gymnasiet de fick bjuda folk till fester personligen. Så började jag som sextonåring hänga på qruiser men orkade inte med det särskilt länge, pga gubbsjuka, eller just det på den tiden var det Sylvia, ha, fan vad mkt man glömmer i ålderns år.

Så var det ett tag, sen så skaffade jag bredband och nu ser man knappt folk och har inget att prata om personligen längre, lite tragiskt men mkt sant. "

För övrigt tänkte jag fira dagen med att fortsätta bota min sjukdom och internetta så fingrarna blöder. 

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar