måndag 31 oktober 2016

31 oktober - Halloween

Källor;
Wikipedia
Nordiska museet
History.com









Trodde att jag var frisk, trodde att jag kunde bränna bort de sista basiliskerna med en utekväll, jag trodde fel. Vaknade och var ingrodd och jävlig. Planen för dagen är aktivt horisontellt läge och då firande av en importerad högtid.

Halloween har sitt ursprung på Irland och Skottland och gick då under namnet All Hallows' Eve;

"Halloween anses av vissa ha uppstått i samband med kelternas kontakt med vikingarna. När vikingarna kom till Storbritannien och Irland hade de med sig sina traditioner och sedvänjor så som höstblot. Eftersom vikingarna kom att bli den härskande klassen under flera hundra år i vissa områden av de brittiska öarna är det högst troligt att vikingarnas kultur påverkade kelterna så pass mycket att de anammade delar av den. Den keltiska högtiden Samhain har stora likheter med vikingarnas höstblot."

Som vanligt då, så kom kyrkan och bah...ehmm..kanske INTE ska fira det där. Men istället för att rakt av krossa högtiden så snodde de den och många andra förkristna högtider och "förgudade" dem. Alla helgons dag infördes och skulle typ ersätta, den det gick inte så bra. 

På 1800-talet var det, om du inte har hört det enorm hungersnöd i Irland och miljontals irländare drog till USA och tog då med sin All Hallows' Eve, som blandades upp med Guy Fawkes Night och andra immigranters traditioner och Halloween skapades. 

Enligt Wikipedia är det svenska Halloweenfirandet nu etablerat och omsätter ungefär en miljard kronor, kanske är det som gör mig ganska anti. Dels det och sedan att folk skickar ut sina barn för att tigga snask, vet inte riktigt hur jag skulle reagera om något kid kom hit och förväntade sig att få godis annars trashar de min dörr. Känns som rena rama maffiataktiken. 

Anammar min inre kärring som legat och pyrt sedan barndom, när jag och syrran lussade och påskade i vårt hyreshus så sjöng vi och delade ut pepparkakor, lussekatter och annat göddigt. Lite sång och lite snask till grannarna, fick höra av mor att en snopen saknad inträdde när vi växte upp och slutade. 

Jag tänkte fira Halloween genom att naturligt se ut som ett troll, samt plöja mig igenom min beskärda del skräckfilm, tänkte (hör och häpna) moffa Halloweenfilmerna och försöka hitta ett intresse till min stickning igen.

Uppdatering;

Så såg Rob Zombies Halloween, den var la...sådär, blev mest rädd när jag tappade maskor på stickningen, kan vara lite väl jävla avtrubbad kanske. 

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar