söndag 23 oktober 2016

23 oktober - Moldagen

Källor;
Temadagar
Moleday
Wikipedia







Detta är en dag som får mig att känna mig rätt så okunning, men ska försöka förklara med någon annans förklaring.

"Den internationella moldagen eller Mole Day firas främst bland kemister den 23 oktober varje år, moldagen firas mellan kl 06:02 och 18:02. Tid och datum härrör från Avogadros tal som är ca 6,02 * 10^23 vilket är en fysikalisk konstant som anger antalet atomer eller molekyler i en mol av en substans."

Hittar en video;


















Anstränger min redan ansträngda hjärna och försöker utan att ha läst kemi sen högstadiet att förstå vad de menar. Men jag har då förstått att med hjälp av Avogados tal är det lättare att räkna ut massan för olika ämnen;

"For a given molecule, one mole is a mass (in grams) whose number is equal to the molar mass of the molecule. For example, the water molecule has an molar mass of 18, therefore one mole of water weighs 18 grams. Similarly, a mole of neon has a molar mass of 20 grams. In general, one mole of any substance contains Avogadro's Number of molecules or atoms of that substance"

Hittade lite alternativa firanden som att med hjälp av Avogardo (..avokado) göra guacaMOLE eller bara dra sjukt tråkiga kemiskämt, för att uppmärksamma kemi. 

...Jag kan då inte några kemiskämt, är för lat för att mecka guack och känner mig sjukt hemmatam, får helt enkelt webba och se vad som hamnar på mina näthinnor. 

På återseende!

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar