torsdag 20 oktober 2016

20 oktober - Spirit day

Källor;
Wikipedia
Glaad
Upworthy















Efter en självmordsvåg bland unga HBTQI-personer i USA, startades dagen, som har firats på olika datum varje år sedan 2010. Dagen är till för att stödja de ungdomar som mobbats eller mobbas på grund av sin sexuella identitet eller könstillhörighet.

Att den heter "Spirit day" beror på att lila i regnbågsflaggan enligt dess skapare ska representera "spirit" som typ kan översättas med kämparglöd. Dagen firas genom att en har på sig lila för att visa sitt stöd.

Jag har skramlat fram lite lila kläder och tänkte rocka looken!

Efter 2010 så har många kändisar och privatpersoner engagerat sig i projektet "It gets better" där vuxna berättar om sina erfarenheter av mobbing och berättar om livet från andra sidan av sina erfarenheter.

Uppdatering;

Tänker att jag delar med mig av lite "It got better", från personer jag tycker är vettiga, inspirerande och jävligt awesome.


Wanda Sykes


















Hans Linde


















George Takei


















Candis Cayne


















Tegan & Sara


















Buck Angel


















Ian McKellen


















Laverne Cox

















...Jag kan fortsätta resten av kvällen, men sök själva på Youtube om ni vill se mer.



/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar