lördag 1 oktober 2016

1 oktober - Vegetariska världsdagen

Källor;
Wikipedia
Vegetarian.se
Temadagar
















Har firats sedan 1977 och inleder den vegetariska månaden som avslutas den 1 november då veganska världsdagen firas. Jag har firat veganska världsdagen i flera år, då jag ännu inte har tagit steget att bli vegan, det är ett uppdrag för andra års nyårslöften.

Jag blev vegetarian 1999, tanken var att det skulle vara mitt nyårslöfte till år 2000, men kunde inte stå ut resten av året, så började nån gång i september, det sista köttet jag åt var kalvhjärta. Mest för att det kändes jävligt metal, jag och min far läste på, tillagade och jag åt denna sega företeelse och har sedan dess inte tittat tillbaka.

Jag blev inte vegetarian av etiska, miljömässiga eller djurrättsliga skäl. Jag blev vegetarian för att jag höll på att läsa om anatomi i biologin och medan jag såg tvärsnitt av muskler, såg jag dem i kycklingvingen vid middagsbordet, fläskkotletten på söndagen och min egen arm. Jag kunde inte längre hålla nere kött, det gick inte, jag mådde dåligt, jag började spy.

De andra argumenten har kommit senare, men min ursprungliga tanke är att det är sjukt äckligt att äta muskler, förruttnade muskler.

Jag är då lakto-ovo-vegetarian, det vill säga att jag äter mjölkprodukter och ägg, vilket jag typ inte gör, har havremjölksprodukter i allt, enda gången jag egentligen äter mjölk är om det är en ingrediens i en vara jag köper och ägg får jag av Moderskapets bortskämda hönor.

Jag ska fira dagen med att vara vegetarian, träffa lite vänner och laga middag, äta middag och dricka billigt rhötjut.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar