söndag 16 oktober 2016

16 oktober - Lexikonens dag

Källor;
Temadagar
Days of the year
Time and date
















Lexikon alltså! Tänkte att jag ska fira genom att lära mig tio nya ord, vart jag hittar dessa ord återstår att se, kanske i ett lexikon, har ju inget hemma, så det blir svårt.

Eller så lär jag mig ett nytt ord på varje bokstav, kanske hade varit något, 28 nya ord, nu jävlar blir det bildning i bloggen.

Uppdatering;

När en säger lexikon tänker nog de flesta på ett översättningslexikon mellan två språk, men lexikon är även en ordbok över ett språk och jag tänkte nu börja min bildning.

Ett ord per bokstav som jag inte kunde innan.

A. agglutination - klibba samman, baka ihop sig
B. bönhas - klåpare; person som fuskar i ett annat yrke än sitt eget 
C. chinjong - hårpung (av löshår) i nacken
D. dumdumkula(gevärs)kula med spets som splittras vid nedslaget och kan förorsaka mycket svåra sår
E. eskamotera -trolla bort, smussla bort 
F. fischy - damhalsduk av mycket tunt tyg eller spetsar 
G. gepäck -  packning; resgods 
H. hugskott - infall, förflugen idé 
I. isabellafärgad - smutsgul 
J. jubeldoktor - den som har varit doktor i 50 år 
K. knäsätta - antaga, godkänna 
L. luka -  rensa bort ogräs 
M.mätress - älskarinna (åt högt uppsatt person) 
N.nävrätt - (eg den rätt som sitter i nävarnas styrka) våld 
O.oscillera - [åsjillera] regelbundet svänga fram och tillbaka, dallra 
P. pussig - uppsvälld, sjukligt fet 
Q. quand meme -  [ka’ng mä’m] trots allt 
R. rancune - [rangkyn’] agg, groll
S. skrodera - storskryta, prata vitt och brett 
T. taffeltäckare -  (förr) tjänare med uppgift att duka bord m m 
U. underslev - förskingring, bedrägeri 
V. vivör - person som ’lever om’, rucklare 
X. xenofobi - skräck för främlingar, främlingshat 
Y. yverboren - [-å-] överdrivet patriotisk 
Å. åda - ejderhöna 
Ä.ägrett -  fjäderknippe som prydnad 
Ö. ölost el ölsupa - blandning av kokt mjölk och svagdricka (eller öl) 

Kunde alla ord på Z, men nu känner jag mig trött och färdigbildad. 

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar