söndag 2 oktober 2016

2 oktober - Internationella ickevåldsdagen

Källor;
United Nations
Wikipedia
Days of the year




















Firas den 2 oktober, Gandhis födelsedag och har firats sedan 2007.

Jag läser på lite, för att få input om hur jag ska fira denna dag av dagar och ser att Days of the year tycker att en ska läsa biografier om kända människor;

"Such people include Civil Rights activists Martin Luther King and Rosa Parks, Beatles star John Lennon, humanitarian activist and “King of Calypso” Harry Belafonte, and of course anti-apartheid movement leader Nelson Mandela."

Så på ickevåldsdagen ska jag läsa på om John Lennon, ja då gott folk, låt oss läsa på. 

Enligt han själv;

"I used to be cruel to my woman, and physically—any woman. I was a hitter. I couldn't express myself and I hit. I fought men and I hit women."

Hans relation till sitt ex;

"Lennon, jealous by nature, eventually grew possessive and often terrified Powell with his anger and physical violence"

Sin manager;

"He called me a queer so I battered his bloody ribs in"

Sin älskarinna;

"after misunderstanding something Pang said, Lennon attempted to strangle her, relenting only when physically restrained"

John Lennon är en ganska känd kvinnomisshandlare , webba det och ta reda på det själva. 

Jag ska fira ickevåldsdagen genom att ägna mig åt ickevåld och besöka feministiskt forum på lagerhuset, kanske prata ickevåld och umgås. 

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar