lördag 10 september 2016

10 september - Internationell dag för att förebygga självmord

Källor;
Wikipedia
WSPD
WHO
















Övervägde länge vad jag skulle göra om en sån här dag kom upp i almanackan, ska jag donera pengar, ska jag rabbla plattityder om livets värde eller ska jag för en gångs skull vara någorlunda ärlig.

Det finns en gräns för hur pass ärlig och öppen jag planerar att vara på den här plattformen, men tänkte i vilket fall ge det något slags försök, då årets tema är "Connect, communicate och care".

Människor brukar fråga mig varför jag varit sjukskriven, varför jag har en specifik anställningsform, varför jag är 41-stämplad och vad jag vill göra med mitt liv. Det raka svaret på det är att jag faktiskt aldrig trodde att jag skulle bli såhär gammal och inte riktigt har planerat och nu när jag står här vid den läckra åldern 32, så har jag ingen jävla aning.

I korta drag så har det varit en lång väg och jag jobbar på det.

Dagen syftar till att förebygga självmord, då det är den 13:e vanligaste dödsorsaker i världen och för människor mellan 15 och 34 är det den absolut vanligaste dödsorsaken.

Jag kan bidra med att försöka delge mina överlevnadsstrategier för tuffa tillfällen.

Galghumor - eller bara vanlig humor, prata om skiten, skämta om skiten, driv med skiten, konstatera att om man skär sig i armarna så går man faktiskt ner i vikt, skrocka åt skiten och omge dig med människor som gör detsamma eller åtminstone förstår att du på ditt väldigt bittra sätt försöker prata om det,

Musik - Det är tryggt att någon annan har känt likadant som en själv och till skillnad från mig kan vokalisera det, tonsätta det och framföra det rakt in i ens själ. Lyssna på musik, lyssna på ledsen musik, lyssna på bitter musik, lyssna på peppande musik, omge dig med musik och skapa ditt eget soundtrack till misären.

Lämna ditt näste - Gå ut, låtsas att du är glad, ta semester från skiten, ta en bläcka, prata högre än alla, skratta högst i lokalen. Mina vänner brukar säga att när jag pratar högst och skrattar mest, vet de att jag har det som sämst. Men för att orka måste en ibland få ha roligt även om det bara är på låtsas.

Hjälp - En kan inte göra allt, men många kan göra mycket. Psykiatrin i Sverige är dålig, men inom den finns det bra människor, hitta dem och klamra dig fast, samma sak gäller de flesta instanser, hitta ditt crew och bussa myndigheter och instanser på varandra vilket har mer effekt än att du när du mår kasst ska försöka få igenom något på egen hand. Skriv på alla fullmakter du kan och sitt sedan som en romersk kejsare och titta på när gladiatorerna slåss på arenan.

Det har varit väldigt kämpigt att skriva detta.

Tänker att jag avslutar med en låt, med lite visdomsord av husguden Maud Lindström innan.


















/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar