tisdag 20 september 2016

20 september - Bålets dag

Temadagar
Anyday guide
Days of the year









Så bål i benämningen bålskål inte bokbål, tänkte se vad jag kan svänga ihop denna gråa tisdag, sen kanske jag ska gå på djupet på ordet bål, verkar intressant.

Nu är jag dock snart sen till jobbet och måste häva kaffe för att arbeta ihop någon slags snällhet,

Uppdatering;

Jobbat jobbet och smög till affärn och investerade;





















...det blir!





















Sangria!!!





















Har placerat mig vid datorn och tänkte gå till djupet av både bålskålen och ordet bål.

När jag påtalade att det var bålens dag idag på jobbet trodde alla att jag menade bål som överkropp eller som bokbål, så jag har börjat undersökningen med den motiverande Sangrian i handen.





















1. Bål - kroppsdel - härstammar från orden boll och bulle som betyder något uppsvällt.
2. Bål - skål - Kommer från engelskans ord bowl, egentligen samma ord som bulle som också kan betyda dryckeskärl.
3. Bål - brasa - kommer från ordet bal, har germanskt ursprung och betyder något glänsande/skinande och kanske till och med eld.

Har även lärt mig att det gör ont att hugga sig i fingret och sedan försöka skiva apelsin på något slags värdigt sätt.


Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar