tisdag 13 september 2016

13 september - Roald Dahl dagen

Källor;
Roald Dahl.com
Days of the year
Wikipedia
















Firas på den 13 september (hans födelsedag, hör och häpna?!) och jag kunde inte varit nöjdare, är ett enormt fan av Roald Dahl, som förövrigt hade norska föräldrar och är döpt efter Roald Amundsen.

Jag tänkte att jag firar dagen genom att påtala för våra barnbibliotekarier att den är idag och att de får spriiiinga med det, eller så smyger jag mig ner till barnavdelningen och gör en skyltning med det jag kan hitta,sen kanske jag efter mitt inplanerade hushållande ska försöka klämma in en film eller kanske till och med en bok.

Nu, kaffe!

Uppdatering;

Skyltat alla Roald Dahlböcker jag har kunnat lägga vantarna på! Sen har jag pratat om Roald Dahl, diskuterat böckerna, filmerna och de olika apaptionerna av hans verk. Kom på att jag var och såg Häxorna på bio som liten och den var på engelska otextad så min far fick viska undertexten i mitt öra hela filmen.

Jag gillar Häxorna då jag inte heller som liten gillade barn särskilt mycket och antagligen till skillnad från alla andra hejade på häxorna och inte de mesiga barnen. Tänkte att jag skulle ge den en omgång till, ska se om den finns på Legimus och det GÖÖÖÖR den, på engelska också, fyfan vad bra!

Uppdatering;

Jävlar vad bra den är, märks att Dahl har tagit inspiration från sin egen barndom (som jag läst på förbenat mycket om idag). Om du inte läst Häxorna, läs Häxorna, Häxorna kan vara den bästa boken någonsin. Efter min dag på jobbet med den eviga kampen mot barnen så känns den extra aktuell.

Uppdatering;

Så har hushållat och läst ut Häxorna, är nöjd, kommer sova gott.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar