onsdag 28 september 2016

28 september - Internationella rabiesdagen

Källor;
Wikipedia
Rabies alliance
WHO












Firas på Louis Pasteurs dödsdag, vilket känns lite morbidt då hans död hade ganska lite att göra med rabies utan stroke. Han tillverkade i vilket fall det första effektiva vaccinet mot rabies och förtjänar väldans mycket kredd för det.

Jag läser på lite om rabies och nyttjar min frukost.

Rabies är en virussjukdom som orsakar akut hjärninflammation hos djur och människor, efter symptomen (okontrollerade våldsamma rörelser (spasmer), upphetsning, så kallad "vattenskräck" (oförmåga att svälja vätska), förvirring, förlamning) uppstått är rabies nästan alltid dödlig.

Jag vet att jag såg en dokumentär (hör och häpna) för några år sedan, närmare bestämt;

















Om en av de få som överlevt rabies.

Tänkte att jag ska fira dagen med att vara tacksam att jag lever i ett av de få rabiesfria länderna, vårt sista rabiessmittade djur dog 1886. Rabies smittar nämligen genom saliven från varmblodiga djur, oftast hundar, katter eller fladdermöss.




















Jag ska fundera ut lite mer sätt att uppmärksamma dagen, men först kaffe.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar