onsdag 14 september 2016

14 september - Hindi divas

Källor;
Wikipedia
Maps of India
India celibrating








En dag som firar språket hindi, lite svårt att få tillräcklig information, då det mesta verkar vara på...hindi men firas just idag för att Indien den 14 september 1949 gjorde hindi till officiellt språk.

Jag tänkte fira med lite skyltning på jobbet, sen tänkte jag när klockan inte är ottan, läsa på sjukt mycket om hindi och kanske till och med klämma en Bollywoodfilm, men vi får se.

Uppdatering;

Jobbade jobbet, middagade middagen med Moderskapet och passade på att lämna lite blod, kanske strategiskt så jag inte kände ett allt för stort tvång att försöka mig på det där med hushållsarbete utan mest kan chilla med katten och lokalisera lite info om Hindi.

Så Hindi snabbfaktan;

Är det största språket i Indien är även ett av de offentliga språken där.
Talas av minst 280 miljoner människor...beroende på hur man räknar.
Är världens femte mest talade språk.

Jag har firat genom att upplysa folk om vad det är för dag och läsa på lite, är nu mätt och trött efter blodutgjutelsen, får se vad kvällen bjuder på.

Uppdatering;

Kör lite Bollywood ändå;

















/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar