torsdag 29 september 2016

29 september - Kaffets dag

Källor;
Temadagar
Wikipedia
Expressen
















Förbannat trevligt!

"I kaffets ursprungsregion vid Afrikas horn heter kaffeplantan, -bönan och -drycken bun, bunna, eller liknande (tigrinska, amhariska och andra etiopiska språk). Ordet bunn används också i arabiskan, men drycken kallas vanligen för qahwa [qɒhwæ], men det är i det etiopiska höglandet kaffe upptäcktes. Det arabiska qahwa spred sig tillsammans med drycken först till Persien och Turkiet (kahve) och sedan till Italien och på andra vägar till Europa. Där ersattes sekvensen [hw] eller [hv] med [f:], så att det blev [kaf:e] i italienskan liksom även i svenskan. Den finska formen kahvi, som är inlånad från svenskan, är mer lik det turkiska uttalet."
Jag är ytterst förtjust i kaffe och bälgar i mig flertalet koppar om dagen, viktigast är den koppen jag dricker nu, det vill säga den som förvandlar mig från ren och skär ondska till en någorlunda vettig människa.

Igår träffade jag min ömma moder och utan vetskap investerade vi i;





















Irish creme smaksatt kaffe, det är awesome, känns som man tar sig en hurring på morgonen och tillsätter den där guldkanten i en annars tråkig vardag. I bakgrunden ser ni min kombo Morris, något av det första jag investerade i när jag fick min anställning, en riktigt bra kaffekokare måste ju ändå en sån som jag ha.





















En frukost för den nuvarande "försöker-vara-hälsosam-Ellen", min vanliga frukost består av så många kaffar jag hinner svepa innan det är dags att bege sig till jobbet.

Jag har nyttjat kaffe sedan jag var fem, kommer från en kaffedrickande familj och tycker kaffe både skänker njutning och är en ritualiserad del av mitt liv,

På jobbet brukar jag benämna kaffet för metadon, för det är förbannat dåligt, men bättre än ingenting.

Tänkte fira kaffes dag genom att...dricka kaffe, prata kaffe och läsa på om kaffe.

Läser på lite och hittar roliga grejor;

"Vid 1756 års riksdag infördes förbud mot kaffedrickande, och blev någon ertappad med kaffedrickande utdömdes böter. Det var bondeståndet som genomdrev förbudet, som hämnd mot att husbehovsbränningen av brännvin hade förbjudits. Men 1769 hävdes förbudet och ersattes med en importtull. Nya kaffeförbud gällde 1794–1796, 1799–1802 och 1817–1823."

- Får vi inte bränna sprit, får de inte dricka kaffe! Klasskamp!

Ska dricka kaffe och jobba jobbet, på återseende!

/Ellen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar