måndag 12 september 2016

12 september - Programmerar dagen

Källor;
Temadagar
Wikipedia
Days of the year
















Firas på årets 256e dag, vilket i vanliga fall brukar vara den 13 september, men icke då, för i år är det skottår. Att den firas just detta datum beror på;

"The number 256 (28) was chosen because it is the number of distinct values that can be represented with an eight-bit byte, a value well-known to programmers.256 is also the highest power of two that is less than 365, the number of days in a common year."

Jag fattar föga, men tänkte att jag skulle försöka programmera lite på Codecademy samt försöka gratulera lite programmerare och fråga lite om 256.

Uppdatering;

Så jag försöker lära mig, men känner så enbetet korkad så väggarna skallrar. Jag lärde mig grunderna i stickning av Moderskapet (eller rätare sagt räta maskor) och sedan lärde jag mig resten själv på nätet med hjälp av filmer, mönster och teckningar, så jag kanske inte behöver någon som daltar med mig, men behöver i vilket fall lära mig de räta maskorna först innan jag kan springa ut på programmeringsängarna.

Ska leta upp en Guru och sedan försöka förstå meningen med programmering.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar