torsdag 10 november 2016

10 november - Riktnummersdagen

Källor;
Known days
Days of the year
Checkiday







Efter en väldigt omtumlande dag sätter jag mig vid min dator och funderar över vad jag ska fira idag. Har fyllt i datumet och Källor; men ingenting annat. Surfar omkring och bestämmer mig för riktnummer.

En gång i tiden kunde jag de flesta riktnummer inom västra Götalands regionen, då jag jobbade på utebliven tidning, allt ifrån Halmstad 035 till Skövde 0500, det var väldigt smidigt att kunna, då en jobbade i fyra olika system, kunde en direkt veta vilket man skulle söka i.

Jag läser på lite om telefonnummer och nollan innan telefonnumret är en nationell siffra och det är därför den tas bort om en exempelvis ska ringa från utlandet och ersätter den med +46, som är Sveriges landsnummer.

I Sverige är riktnumren mellan två och fyra siffror långa och kortare riktnummer används i större städer då fler människor bor där och en kan variera de andra 8-10 siffrorna i högre grad. Jag minns när den sjunde siffran i hemtelefonnummer började införas i Göteborg, då numren tog slut och en genast kunde se på en klasslista om någon var nyflyttad.

Som en som sett väldigt mycket telefonnummer, så följer även de fasta telefonnätets nummer ett visst schema, när jag jobbade på klagomuren så kände en igen de två första siffrorna i numret och visste vilket område de ringde från, som 27 för Mölndal eller 83 för Johanneberg, nu har jag inte koll men då var jag något besatt av det, likasom med postnummer.

Nu måste jag vila, lämnar er med en låt.




















/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar