fredag 25 november 2016

25 november - Internationella dagen för bekämpning av våld mot kvinnor

Källor;
Wikipedia
Temadagar
Brottsoffersmyndigheten







En FN-dag som har firats sedan 1999 och datumet är valt till minne av de dominikanska systrarna Mirabal som var politiska aktivister och som den 27 november 1960 mördades på order av landets diktator Rafael Trujillo.

Som jag skrev på internationella mansdagen så är det våld i nära relationer som drabbar kvinnor oftast grövre och är dödligare än det våld som drabbar män i nära relationer. I 45% av våldsbrott från 2013  hände det en kvinna inomhus med en man hon har en nära relation till motsvarande för män är 10%.

Kvinnor blir slagna hemma - män ute och i 82% av fallen är förövaren en man.

Varje år blir ungefär 20 kvinnor misshandlade till döds av en närstående och i cirka 17 fall är denna närstående en man de har eller har haft en relation till.

Jag har tänkt att jag ska engagera mig ett tag, var på ett seminarie på årets bokmässa arrangerat av Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) i samband med deras 30 års jubileum och tänkte det här måste jag engagera mig i.

Slängde iväg ett mail till tjejjouren, vet att en där inte alltid behöver prata i telefon utan kan skriva istället och jag föredrar ju den formen av kommunikation.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar