söndag 13 november 2016

13 november - Fars dag

Källor;
Wikipedia
Temadagar
Kalender 365
















Firas i Sverige den andra söndagen i november och kom till Sverige 1931 men själva ursprunget till dagen kommer från USA;

"Fars dag har sitt ursprung i 1910-talets USA. Initiativtagare var Sonora Smart Dodd i Spokane, staten Washington, som ville hedra sin far William Smart för att denne ensam fostrat henne och hennes fem syskon på sin farm i Washington sedan hans hustru, då hon fött familjens sjätte barn, dött i barnsäng."

Jag firar genom att dricka kaffe, snusa och ha på mig slips. 

Det där med barn kanske inte är min melodi, då jag skulle bli mamma, jag skulle däremot kunna tänka mig att vara pappa. Få beröm när jag vabbar, få t-shirts när jag tar föräldraledigt, får leda tv-program när jag har barn, ta min föräldraledighet under semestermånaderna i anslutning till min semester, får jobb när min respektive är gravid, kan ibland barnvakta mina barn. 

Dra det mindre tunga lasset och få beröm för allt jag gör. #inteallapappor

Jag har en komplicerad relation till min egen far.


















/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar