måndag 28 november 2016

28 november - Flaskmatardagen

Källor;
Temadagar
Sveriges radio









Det är även Cyber monday men alla mina pengar verkar ha gått till räkningar och känner mig inte överdrivet eggad att spendera de små slantarna jag har på tjafs. Ger mig istället in på djupt vatten/bröstmjölk.

Dagen firas som protest till att lagen om marknadsföring av modersmjölksersättning och tillskottsnäring röstades igenom den 28e november 2013. Så jag läste lagen...och den verkade relativt vettig, en ska inte marknadsföra modersmjölksersättning som ett bättre alternativ till amning, en ska inte locka med gulliga flaskmatade bebisar.

Vilket får mig inte helt osökt att tänka på Nestlé och deras hårda marknadsföringskampanj av modersmjölk i fattiga länder utan tillgång till rent vatten som orsakat många barns död.

Sen har jag läst på lite i övrigt och det verkar svårt att få korrekt information om flaskmatning, om amningen på ett eller annat sätt inte fungerar verkar föräldrar bli stigmatiserade och skuldbelagda. Känns som att föräldraskapet på många sätt är en tävling, där föräldrarna samtidigt som barnen kliver ner i sandlådan och grötar runt.

Tänker att det måste vara smidigare att flaskmata, då en inte måste ha ungen vid tutten dagarna i ända, kan outleasa matandet till andra och fylla flaskan med valbar vätska, tänker att kidsen måste lära sig om bäss tidigt.

Tänker att jag fortsätter firandet med att läsa på lite mer.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar