fredag 4 november 2016

4 november - Kung Tut dagen

Källor;
Holidays insight
ABC-news
Cute calendar






Så den 4 november 1922 upptäcktes Tutankhamon grav, en väldigt välbevarad grav och en av de få intakta gravarna som har återfunnits.

Tutankhamon föddes 1341 f.Kr. och dog bara 19 år gammal efter 9  år som Farao, han gifte sig med sin halvsyster och fick två dödfödda barn...ni vet för att incest inte brukar gå så genetiskt bra. Han är även son till ett syskonpar, ganska deformerad och verkar ha dött av detta eller blivit mördad, teorierna skiljer sig åt. 

Jag ville ju, när jag var liten hemskt gärna bli arkeolog och Egypten var någon slags dröm för mig. Nu på äldre dar, med pigment som kvider och en överkänslighet mot solen,likt en vampyr, så kanske inte Egypten är något för mig. Mina arkeologdrömmar gick i kraset när jag kom på att jag skulle vara tvungen att arkeologa i Sverige och måla i hällristningar med Falurhöfärg i slask och regn och jag styrde in tankarna på annat.  

Nu funkar ÄNTLIGEN Gotlib efter att ha legat nere i typ två veckor och jag innan jag kommer till jobbet kan se att vi har exakt den boken jag borde skylta/läsa !

Men först kaffe, kaffe och mer kaffe!

Morgontittar på lite dokumentär;

















Uppdatering;

Jag har jobbat, sjuk som ett as, såg fram emot att träffa lite folk ikväll och ägna mig åt detdäriga umgänget, men istället har jag legat hemma och tittat på dokumentärer om Tut, suktat efter snask och samkväm. Köpte ett dataspel igår, så kan ju underhålla mig med det.




/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar