söndag 27 november 2016

27 november - Mor-& Farföräldrarnas dag

Källor;
Anyday guide
Wikipedia
Facebook - Ministry of education Singapore








Har letat och letat, har redan firat kattens dag på internationella kattdagen och även andra dagar, tänkte inte helt gå in i CCC:n (Crazy Cat Cvinna) och fira henne en gång till, har kramat henne, har beundrat hennes pigmentering samt hejat på hela hennes släkte.

Det är även första advent, vilket jag inte firar och inte heller tänker fira.

Så jag firar mina förmödrar och fäder den dagen de gör det i Singapore, som vanligt firas dagar på olika dagar i olika länder och i Sverige finns det ingen specifik dag, antagligen för att det blir ett väldigt långt namn.

Jag hade fyra mor och farföräldrar Gertrud, Olle, Nisse och Inga-maj.

Både min Mormor och Farmor har bytt förnamn, vilket jag tycker är lite spännande.

Farmor hette Rut men det tyckte hon inte om, så hon bytte till det mer behändiga Gertrud vilket var det namnet som hade namnsdag på hennes födelsedag.

Min Mormor hette Helmy, men när hon var liten fanns det ett cigarettmärke som hette Helmy (eller något liknande) så hennes mamma oroade sig att hon skulle bli kallad Helmy - cigaretten, så hon bytte till Ingrid men kallades Inga-maj om detta är någon Norrländskt smeknamn har jag faktiskt inte frågat, jag visste nog inte ens att hon hette Ingrid förrän hon var borta.

Min Farfar Olle är döpt till Olle inte Olof och min Morfar Nisse är döpt till Nils men kallades Nisse, fast han brukade säga Nils Viktor, Viktor betyder segraren och kalla mig för Facklan, då Ellen betyder facklan eller den lysande.

Då alla mina gamlingar bodde i Småland respektive Norrland, så sågs vi kanske inte så ofta. Något Sportlov i Umeå, något Påsklov i Anderstorp. Brukade spendera två-tre veckor om sommaren i Blekinge på Morföräldrarnas halvårsboende, de bodde vinterhalvåret i Umeå och sommaren i Hällevik. I Hällevik blev jag beroende av körsbär, badade i havet och brände mig sönder och samman i solen varje sommar.

I Anderstorp finns 3 järnaffärer och 4 optiker samt en skylt som det står centrum på som pekar på en korvkiosk där traktens ungdomar stod och såg balla ut. Det finns även en speedwaybana som hörs i hela staden och en TV som hade nästan ALLA kanaler, uppvuxen utan TV blev jag lite som besatt så fort jag fick se en, jag tittade på cartoon network och lärde mig engelska. Jag och min Farmor brukade baka och spela fia med knuff.

Tänker att jag firar dagen genom att tänka tillbaka på vår tid ihop.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar