måndag 14 mars 2016

14 mars - Pi-dagen

Källor;
Wikipedia
Vetenskapens hus
Piday.org








Så Pi-dagen 3/14 enligt det mycket konstiga amerikanska datumformatet, där månaden skrivs före datumet, idag är det även Einsteins födelsedag. Det första stora firandet av Pi-dagen ägde rum 1988 i San Francisco, med massor av paj.

Idag kan man till exempel;


















Rabbla pi-decimaler som Soran.

Titta på;

















Life of Pi.

eller som jag;

















titta på en pi-manual på 3.14 min.

Jag tänkte fira genom att titta på cirklar och se om jag orkar laga en paj, aka pie aka 314.












Uppdatering;

Jobbet är jobbat och tröttheten har infunnit sig, orkar fan inte laga paj, så jag har med svansen mellan benen gått och köpt paj, lyxpaj och är förbannat nöjd. Nu är den i ugnen och jag i framstupa-viloläge, snart blir det paj och potatissallad.





















nom, nom, nom

Uppdatering;



















En sjukt bra Pi-låt.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar