torsdag 17 mars 2016

17 mars - Saint Patricks day

Källor;
Wikipedia
Temadagar
History.com











Även Irlands nationaldag, så vem är den där saint Patrick?

Hade ett svagt minne om att han drev ut ormarna ur Irland och sen warpades jag tillbaka till ALLA mina miljontals timmar med naturdokumentärer och kom på att Irland är ormlöst.

"Inom utbredningsområde finns det dock några öar och ögrupper där ormar saknas. Dessa är IrlandIslandAzorernaBermudaNya Zeeland och Hawaii."
(heta tips för ormfobiker)

Så Patrick (en man från en "prästfamilj" ) blev kidnappad när han var sexton av Irländska pirater och kom till Irland som slav, där han slavade som fåraherde och blev starkt religiöst övertygad. Han lyckades fly efter sex år och åka tillbaka till England studerade han till präst. 

Han blev missionär och återvände till Irland för att omvända druiderna och köra lite klassiskt religiös förföljelse, så som det brukar te sig. Så för att återkoppla till ormarna så syftar de till att han "körde ut" druiderna från Irland och detta ska tydligen firas. 

Tänkte klä mig i grönt och kanske klämma nån grön öl.

Uppdatering;

Jag har ätit vegetariska fish and chips, nyttjat min Guinness och tittar mycket dömande på folk med gröna hattar, har fönsterplats och ser dömande på folk när dom blir utkastade från baren brevid.

/Ellen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar