fredag 18 mars 2016

18 mars - Internationella sömndagen

Källor;
Worldsleepday.org
Wikipedia
Temadagar









Sömndagen!

Dagen är till för att prata om hälsoaspekter av sömn och hur mycket en god natts sömn kan göra för hälsan, men även för att upplysa om sömnproblem och vilka negativa aspekter de har på människors hälsa.

Jag lider av sömnproblem, gjort i många år och det är riktigt illa i perioder. Mitt problem är att jag inte kan somna, hjärnan tänker för mycket på alldeles för onödiga saker. Som den där gången på en middag för 16 (?!) år sen jag tog bort fiskrom från min soppa innan de andra hade satt sig eller att jag skrivit en siffra fel i ett dokument.

En period i mitt liv snittade jag på 2 timmars sömn per natt, vilket genererade hallucinationer där saker dök upp i ögonvrån och jag vande sig vid att se svarta hundar lite var stans, för det blev helt plötsligt normalt.

Nu är det bättre och med hjälp av medicinering, så har jag det lite under kontroll i vilket fall.

Jag ska fira genom att SOVA, för det är fredag och imorgon kommer jag krama ihjäl kuddarna.

Kan rekommendera; Sleepwalk with me, en komedi om sömnproblem.

















och tänkte låta även er få;

















Säng, säng, säng på hjärnan!

Uppdatering;

Dagen efter kvällen före, så JÄVLA gött! Somnade i soffan, blev väckt kravlade mig till sängen och halvskrek NU firar jag sömndagen som en mästare!

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar