onsdag 30 mars 2016

30 mars - Pennans dag

Källor;
Pencils.com
Days of the year
Punchbowl





Pennan är mäktigare än svärdet en fras myntad av Edward Bulwer Lytton och nu skriven av mig via tangentbord.

Jag har firat dagen genom att använda pennor, leka med pennor, låna ut pennor till andra, stjäla pennor och köpa en riktigt rekorderlig penna i en pennbutik (som om jag ska vara ärlig, även sålde andra grejer). Det blev en blyertspenna, i stiftvarianten, grön med inslag av svart, mycket prisvärd och till denna raritet (dvs. en penna man köpt själv) införskaffade jag även stift speciellt utformade med gracen av 0.7 mm.

Tänkte använda denna penna för att ta över världen.

Ska vidare fira genom att läsa på om pennor  och lära mig massor av sjukt nödvändiga faktan, tex. att pennspetsen aldrig har varit av bly och den blyförgiftning som förknippas med pennor kom ifrån färgen som användes på trät och flitiga penntuggare (som för övrigt...lite...förtjänade sitt öde) kunde förgiftas på det sättet.

Granit som används i pennor kan man gnaska på tills korna kommer hem och man må vara obehaglig men ändå vid liv.

För övrigt så kommer ordet penna från det latinska ordet penna som betyder fjäder från en fågel. I engelskan särskiljer man pen (bläckpenna) och pencil (blyertspenna) i svenskan lägger man bara till ord framför för att beskriva vad det är för typ av penna.

Ska även titta på denna ljuvliga film och minnas en period av mitt liv då jag sträckkollade på 4 säsonger av "How it's made";

















/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar