onsdag 16 mars 2016

16 mars - Kronärtskockshjärtsdagen

Källor;
Foodimentary
Punchbowl
National calendar










NAMS!

Kronärtskocka är något av det bästa som finns, tänkte att jag skulle äta det och sedan vara nöjd!

Kronärtskocka är den omogna blomman hos en tistelväxt, om du inte har ätit färsk kronärtskocka så har du verkligen gått miste om något. Frågan är om det ens går att få tag på färsk kronärtskocka i mars, tänkte att jag annars köper konserverad och gör soppa.

När jag växte upp så fick en välja sin födelsedagsmat och i mitt fall så blev det alltid kronärtskocka då augusti är en spektakulär månad för att få färsk sådan. Den passar förövrigt väldigt bra att äta till torr cider såsom Astrakans halvtorra päroncider kom jag på nån gång när jag flådade.

Jag och mina onda armbågar ska ta oss till jobbet och lyfta lite mer och sen jävla blir det kronärtskocka för hela slanten.


Uppdatering;

Hittade ingen färsk kronärtskocka, så kör konserverad, med matvete, bönor, tofu rosso och balsamvinäger - som fan äger. Dagens kronärtskocksbesatthet har trumfats av mitt projekt att göra vegansk ost, det blir najs.

Ska nu äta middag i vilket fall och insupa den ljuva kronärtskockan!





















Le food i ett riktigt instagramögonblick!

/Ellen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar