söndag 6 mars 2016

6 mars - Namesake day

Källor;
Days of the year
Mental floss
Giftypedia















En del av celebrate your name week, men det kändes alldeles för mycket firande av sitt eget namn för att kännas bekvämt. Idag är det då Namesake day som kan översättas med Namne dagen, man/jag ska ta reda på varför jag heter som jag heter, vad det betyder och vilka andra som gör det.

Gick till en källa mäktigare än internet, nämligen Moderskapet!

Jag heter Ellen;

För att min mor tyckte det var ett vackert och mjukt namn, satt gott i munnen, passade i tiden utan att vara så vanligt samt att min far hade det i släkten och att det nästan lät som Helen, en av min mors vänner.

Enligt Wikipedia är Ellen en dansk och engelsk kortform av det grekiska namnet Helena som i sin tur är bildat av ordet eléne som betyder fackla. 

Tänker att jag kör Wikipedias exempel på folk som heter Ellen, för de var awesome!

Ellen Key
Ellen DeGeneres
Ellen Page

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar