tisdag 8 mars 2016

8 mars - Internationella kvinnodagen

Källor;
Wikipedia
Nordiska museet
Världens historia






Idag firar jag naturligtvis Internationella kvinnodagen!

Börjar med att lyssna på Tältprojektet, mer specifikt Ellen vår Ellen och sen slår jag till med Ellen sa nej ur Sånger om kvinnor och även de andra sångerna på skivorna.


















Klart man gillar låtar med politiska och feministiska budskap som även innehåller sitt namn.

Tänkte att jag som varje dag, försöker proklamera för kvinnors rättigheter och kanske lägger ännu mer krut på det just idag.

Idag vill jag inte ha några gratulationer, rabatter eller gull-gull!

Jag vill ha rättvisa,
jag vill ha jämlikhet,
jag vill ha representation,
jag vill ha lika lön,lika behandling,
jag vill värderas för vem jag är,
jag vill Inte bli nominerad till kille,
jag vill kunna ha på mig vad jag vill,
jag vill kunna gå hem ensam snorpackad från krogen i säkerhet,
jag vill Inte vara rolig "för att vara tjej,"
jag vill inte bli avbruten
jag vill dricka min öl ifred
jag vill inte behöva förklara varför jag inte vill ligga med dig
jag vill Inte klassificeras som humorlös för att jag inte tolererar dina kassa, sunkiga, sexistiska skämt,
jag har faktiskt fått alldeles tillräckligt med kuk...tack för att du frågar.

...och är inte särskilt nervös för att det ska bli "dålig stämning" när jag påtalar det.

Ska fortsätta att fira med demonstation 17.30 och sen antagligen nån bäss i systerskapets anda.

Uppdatering;

Har jobbat jobbet och demonstrerat skiten ur demonstration, nu firar jag systerskapets fägring med Anna, öl och en något öm hals.

/Ellen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar