lördag 13 augusti 2016

13 augusti - Vänsterhäntas dag

Källor;
Temadagar
Wikipedia
Lefthanders day









Har firats sedan 1992 och är till för att informera om för och nackdelarna med att vara vänsterhänt. Tänkte att jag skulle fira med att läsa på och sedan se vart dagen tar mig, kanske hittar någon vänsterhänt som lurar i natten.

Uppdatering;

Läser på och det verkar finnas sjukt mycket teorier om varför folk är vänsterhänta och på vilka sätt deras vänsterhänthet gör dem bra/dåliga på olika saker.

Sport var ju ganska logiskt, tex Tennis där det finns många vänsterhänta spelare som i hela sin karriär har mött 90 procent högerhänta och har tränat på det, vs högerhänta som också mött 90 procent högerhänta och tränat på det.  Klart den vänsterhänta har en enorm fördel där.

Jag är extremt högerhänt, kan fan inte ens dricka med vänster hand utan att spilla på mig själv. På jobbet försöker jag dock att arbeta så mycket som möjligt med vänstern, för att sprida fördelning av...öhmm... arbetsskador.

Nu ska jag vila en skvätt.

/Ellen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar